fredag 29 juni 2001

Blues för paranoia.

Tudelu!

Vadan denna rubrik? Inte vet jag, kunde inte komma på något vettigt att skriva som rubrik så det fick bli låttiteln på vad som i detta nu strömmar ur högtalarna.

Big Fish - Blues för Paranoia, från skivan Andar i halsen.

Rekomenderas.

Igår hände inte mycket. Jag blev sur på en dator på jobbet som inte ville som jag, satt med den hela eftermiddagen utan att få någon rätsida på det. Vägrade gå hem förrän jag löst det men jag var tvungen att ge upp för vi skulle bort jag & Anki.

Strular med den än *grr*

Normalt hinner man fixa runt tio datorer på en dag men igår fixade jag bara två och strulade med en tredje *suck*.

Oj, ryckt ur sitt sammanhang kan ovanstående låta lite roligt ”Normalt hinner man fixa runt tio ... på en dag men igår fixade jag bara två och strulade med en tredje *suck*.”

Nåja.

Jag har tänkt att göra en ny kategori under mina prylar där jag lägger upp recept på mat jag brukar laga.

Igår blev det Biffstroganoff och ris, så här gör man det:

Ingredienser
=-=-=-=-=-=
300 g biff
Två-tre paprikor
En stor gul lök, eller två
En förpackning matlagningsgrädde
En skvätt mjölk
Såsmjöl eller vanligt vetemjöl
Ris :)
Salt, svartpeppar, cyaenne och grillolja med chilismak

Tillvägagångssätt
-=-=-=-=-=-=-=-
Mät upp mängden ris, häll i kastrullen. Fyll på med rätt mängd vatten (på vanligt ris är detta dubbelt så mycket). Släng i lite salt och sätt på plattan på högsta. Sänk till lägsta när det börjar koka eller strax innan så slipper det koka över. Använd lock :)

Hacka löken i stora bitar, dela paprikorna i två halvor och strimla.
Fräs på medelhög värme i olivolja eller annat flott.

Strimla biffen under tiden, gärna på rätt ledd så det slipper bli segt *tipsa*.

Låt biffen fräsa med det andra och krydda efter tycke och smak. Med helt andra kryddor om du känner för det :)

När biffen är genomstekt slå på grädden och gör en toppredning av mjölet och mjölken. Låt puttra tills riset är klart. Smaka av.

Medan man väntar på slutfasen kan man antingen duka eller städa undan i köket, diska hinner man tyvärr inte.

Klart :)

Inga kommentarer: