torsdag 12 juli 2001

IOGT-NTO säger: SUP!

Hallå!

Jag vet inte om du har sett det, men IOGT-NTO ( http://www.iogt-nto.nu ) har en ny reklamkampanj med budskapet: ”Ibland blir livet lättare utan alkohol.”

Till denna slogan har de bl.a. en bild på en kille som precis spillt ut ett vinglas på en tjej i vit långklänning.

Det som får mig att tycka att det var en väldigt dålig slogan är ordet ”ibland”.

Ibland innebär motsatsen till ofta, således har IOGT-NTO gått ut med en reklamkampanj där de indirekt säger:

”Ofta är livet lättare _med_ alkohol.”

Hur smart är det då? De borde ha skrivit ”Livet blir lättare utan alkohol”.

I övrigt är livet lugnt. Jag har slagit mitt gamla rekord i Reversi (Othello) på min telefon.

Det är nämligen så att det är trist att sitta på toa och klämma, så då spelar jag Reversi på min telefon. Den är rätt kass på spelet men jag har hittat en utmaning i att inte bara vinna utan fullständigt dominera i spelet, dvs. vinna med bara svarta pluttar och noll vita. Fullständigt slå ut motståndaren. Givetvis på svåraste inställningen.

Utmaningen är att få så några svarta kvar som möjligt när alla vita är borta, gamla rekordet var 48 stycken, men nu har jag lyckats med 42 :)

Jag har en lösning nedskriven som gör att man vinner med 46/0 på 24 drag om du är intresserad. Hör av dig isf. :)

Nu ska jag maila IOGT-NTO känner jag, få se om de svarar något roligt :)

Nu har jag mailat dem, så här skrev jag:

”Hallå! Jag kan inte undgå att bli upprörd över den nya reklamkampanjen ”Ibland blir livet lättare utan alkohol.”

Ibland är, som de flesta vet, ett ord som man använder för att markera en förteelse som inträffar mer sällan. Således går ni indirekt ut med budskapet ”Oftast är livet lättare _med_ alkohol.” Snyggt!

En bättre slogan hade varit: ”Livet blir lättare utan alkohol”.

Jag vill gärna ha en kommentar på detta från den/de som kommit på/sagt ok till denna slogan.”

Kul att man har så mycket att göra ,)

Jag har fått ett svar från IOGT-NTO nu, ska maila vidare med dem sen:

”Hej Tobbe!

Jag är en av de som sagt OK till denna slogan som är framtagen av vår
reklambyrå, Lundquist AB. Visst har du rätt i att man kan tolka vårt
budskap som att livet ibland eller t.o.m. ofta blir lättare med
alkohol. Och om du har läst vad vi skriver om kampanjen på hemsidan så
säger vi ju just det, att det oftare är lättare MED alkohol. Varför
dricker annars de flesta människor alkohol? Som ung är det mycket
lättare att bara flyta med och göra som alla andra än att säga nej.
Väldigt få av mina vänner orkade stå emot grupptrycket och tjatet på
att börja dricka och under gymnasietiden var jag den enda i min klass
som aldrig drack alkohol. Mitt val var sannerligen inte det lättaste,
däremot har jag aldrig ifrågasatt om det var det bästa och det rätta.
Även i vuxen ålder ser jag tydligt att det lättaste för de flesta
människor är att dricka alkohol, för att det hör till, och för att det
är lättare att släppa loss.

Därför vill vi ge en motbild. Vi vill visa på alkoholens baksidor på
ett humoristiskt sätt för att förhoppningsvis få någon att tänka efter.
Vaknar man upp med ”fel person” hade det kanske varit lättare att avstå
från alkoholen.

Ingenting är ju helt svart eller vitt, och vi tror att även
organisationer som nykterhetsrörelsen måste våga se båda sidor av ett
mynt. Och fanns det inga fördelar med alkohol, utan att det verkligen
alltid var lättare utan alkohol skulle vi ju knappast behöva göra en
reklamkampanj...

Du får gärna höra av dig igen med mer tankar och synpunkter.

____________________________
Åsa Hagelstedt
informationssekreterare IOGT-NTO”

/Tobbe som anser att livet blir lättare utan alkohol men gärna super till emellanåt ändå!

Inga kommentarer: