onsdag 7 november 2001

Tappad på blod

Hallå!

Igår lämnade jag blod för första gången.

Eftersom jag inte är det minsta nålrädd (om ingen hotar att peta mig i ögat med en då) så var det inte alls hemskt. Kan väl inte säga att det var kul heller, fast faschinerande!

Tyvärr fick de inte ur mig så mycket som de brukar ta (4½dl) men jag lämnade lite iaf. :)

Om du funderat på att lämna blod eller vill veta mer, slå en kik på den här sidan: http://www.geblod.nu Där kan man även anmäla sig enkelt utan att behöva ringa någonstans :)

Vidare har hag fått det bevisat att jag är ett unikum! Jag har en ovanlig blodgrupp, AB negativ. Bara en procent av befolkningen har den gruppen. Vidare läste jag att en procent av sveriges befolkning prenumererar på nyhetsbrevet FNA, vilket även jag gör.

Så om man räknar lite på det;
Sverige har nio miljoner människor. En procent av dessa har AB- och en procent läser FNA. Då får man anta att det inte är samma procent utan jämnt fördelat. Så jag tillhör en liten skara av 1% av 1% av nio miljoner. Det är om man bara räknar de som har AB- och läser FNA. Det ger att jag är en av 900 personer i sverige med de kriterierna. Skulle man sen kolla vilka av dessa 900 som är rödhåriga män som bygger med LEGO så är jag snabbt ensam :)

Statistik är kul. Det finns tre sorters lögn; Lögn, förbannad lögn och statistik!

Två utmärkta exempel på det är:

Rent statistiskt ska man inte gå över vägen på övergångsställen. Detta för att de flesta som blir påkörda när de korsar en väg går på övergångsställen.

Vidare, de flesta som druknar kan simma, så lär man sig inte att simma är det mindre risk att man druknar.

Sen att de flesta som korsar en väg gör det på överggångsställen och att de som inte kan simma håller sig borta från vatten behöver man inte tala om...

Ha det!

Inga kommentarer: