fredag 7 december 2001

Frossat i lik.

Tjena-mors!

Igår var det julbord till lunch, vi mutade ABB så att vi kanske får vara konsluter här ett tag till. Vi åt på Vanbo Herrgård.

Jag har räknat ut att jag åt av inte mindre än elva olika djur. När man ser det så är det lite halvmakabert. Men ack vad gott! Efter tre tallrikar med mest kött ansåg jag att jag fått nog och tog en tallrik med lite efterrätt istället.

Igår struntade jag totalt i mängden kalorier, men jag försökte se till att så mycket som möjligt av det jag åt var protein. Det gick ganska bra.

-+-+-+-+-+-+-+-+-

Härom sistens var det en insändare i Ludvika Tidning som skrev något om att julen var dödens högtid och att vi frossade på lik. Det stämmer bra.

Jag kunde inte låta bli att skratta åt den fullständiga ignorans denna person som skrev insändaren besatt.

Hur kan man tro att vi efter att ha ätit kött i så många tusen år helt plötsligt kan livnära oss på enbart växter igen? Evolutionen fungerar inte riktigt så snabbt är jag rädd.

Men visst, det måste finnas människor som har bättre anlag än andra att utvinna protein ur grönsaker och med tiden skulle dessa individer -enligt evolutionens principer- bli i majoritet och människan skulle överleva ändå. Eller så gick vi under helt vilket troligen vore det bästa ur djurens synpunkt.

Fast om man kollar på _varför_ gräsätarna anses vara de lägst stående individerna kan man se att med mer proteinrik föda (e.g. kött) så får arten mer tid till utveckling och generell överlevnad. Evolutionen strävar efter det så jag tror inte människan kommer att återgå till gräsätare någonsin, om vi inte aktivt väljer att gå den vägen.

Visst är det fördjävligt att köttindustrin misshandlar djuren till den grad innan de blir vår mat, men att vägra äta kött kommer inte att fungera som botemedel på det. Vi ska inte fokusera oss på att inte äta kött, utan på att få köttindustrin att se till djurens bästa. För att göra det måste vi som konsumenter agera och välja produkter som framställts på ett så djurvänligt sätt som möjligt. Det kommer att kosta oss konsumenter mer att få dessa produkter, men det kan det vara värt.

Pengar styr hur köttindustrin gör, tjänar de mer pengar på att misshandla djuren så kommer de att göra det. Men om efterfrågan på misshandlade djur krymper i förhållande till bra omhändertagna diton så kommer marknadskrafterna att reformera köttindustrin till något bättre.

Att ett gäng militanta idioter springer runt och spränger scanbilar öppnar förvisso våra ögon för debatten, men de kan inte debattera som folk och blir istället utskrattade. Terrorism är fel väg.

Människan behöver i dagsläget kött för att må bra och det är inget vi kan ändra på de närmaste tusen åren, så jag tycker vi ska inrikta oss på att få köttindustrin att välja bättre metoder.

Inga kommentarer: