fredag 29 juni 2007

Asfaltsrull, fokus klättring

Inspirerad av den här tråden på happy skissade jag fram följande rutt för att få till relativt många asfalterade höjdmeter på få kilometer. Rutten såg ut att bli 62 km enligt kartverktyget.


Så jag tog semester idag, riktade upp mitt bakhjul som förlorat en eker (som det fortfarande saknar eftersom jag inte hade någon hemma) och gav mig ut. Asfalten var blöt men jag trodde det var för att det hade regnet, inte för att det regnade. D'oh! Nåväl, bara att börja trampa. :)


Totalt blev det 87,8 kilometer, 890 höjdmeter klättrade och ett snitt på 25,5 km/h. Att det blev så mycket längre beror på att jag inte följde kartan helt slaviskt. Bl.a. gjorde jag en tripp över Hammarbacken, Iviken > Röda Stugan och så upp till Gussjöstugan och vände:

Backen upp till Gussjöstugan finns här ovan, 3,8% i snittlutning och 3,7 km lång. Då är det mätt från länsvägen i Sörvik till grusplanen vid stugans parkering. Utför kom jag upp i dagens maxhastighet, 69,6 km/h. Den blå kurvan är hastigheten...

Nästa backe var Norrviksbacken:

Norrviksbacken är knappt 2 km lång med en snittlutning av 3,9%. När jag gick i Högstadiet och hade friluftsdag med cykling runt Väsman var backen den stora prövningen. Idag kändes den ganska löjlig.

Men inte lika löjlig som barndomsskräcken Åvallsbacken i Nyhammar:

Från bron till korsningen Bartjärnsvägen är det bara 422 meter och en snittlutning om 4,0%. Tog bara lite längre än en minut att komma upp. Saker hamnar i ett annat perspektiv när man blir äldre...

En för mig ny cykelsträcka var Östanbjörka till Morberget, läns med väg 600-någonting:
Nästan 16 km med 219 höjdmeter, den var fin!

Väl tillbaka i Ludvika igen kände jag mig bara väldigt trött och inte helt djävla död, så jag tog några bonusbackar i själva stan'. En liten tour de San FranLudvika. :)

Backen mellan markering 16 och 17 är den så kallade Magnetbacken, alla i Ludvika känner till denna och den kan vara ett elände om vintrarna. 356 meter lång med en snittlutning på 7,6% gör den till dagens brantaste och då är det en korsning i mitten där det planar ut.

Mellan markering 18 och 19 är det gatan som heter Branta Backen, ligger i samma område som Magnetbacken. Det är lite falsk marknadsföring då den med sina ynka 252 meter bara lutar 4,4%.

Nästa backe (20-21) är en liten personlig mjölksyrafavorit, cykelbanan mellan Volvo och mitt upp på Golan. Den är riktigt brant i ett kortare parti. I sin helhet är den 758 meter med 5,5% lutning. Det tog mig nästan tre minuter att komma upp och betydligt längre tid att bli av med mjölksyran...

En mördarbacke till känner jag till (22-23), det är en gångväg i södra Knutsbo längs med kraftledningen, ett slags asfalterad Krabobacke. Från tunneln på Knutsbovägen upp till Knutsboskolan är den 993 meter med 6,0% snittlutning. Tyvärr tvingades jag kliva av cykeln i toppen, de har dumma slussar in på skolgården - annars satt jag trampande i duggregnet hela turen.

Nu ska jag åka till Peace and Love igen, med riktigt stumma ben...

1 kommentar:

Mickegillarcyklar sa...

Men hurrudu sluta gubba dig och tugga asfalt och börja pump pump hoppa som oss ungdomar ;-)