fredag 29 juni 2007

Peace and love - dag 1

The Sounds

The Sounds var ganska bra - speciellt med tanke på att jag inte gillar dem, hade bra driv i den unga publiken. Så pass att de fick be dem lugna sig. Sångerskan har vältränade ben och låren var snygga, men jag såg att hon rökte under Melody Club sedan - slo!


Joan As Police Woman

Pga. schemaändringar var det nog få som hittade hit, sångerskan tyckte det var bra att publiken inte rev kravallstaketet. ;) Rätt OK band, lät lite som Jewel.


Crashdiet

Röjde på rätt bra men ånyo inte min genre. Låg en kille däckad i publikhavet, undertecknad bror duktig varskodde ett par vakter. Annars var det mest folk som skrattade och tog kort på honom. Oh well...


Tomas Anderson Wij

Efter mat på Thaistället blev det Tomas Anderson Wij på samma scen som Crashdiet nyss spelat på. Det var inte min kopp the direkt så vi gick till Dia Psalma istället.


Evert Ljusberg

Men på vägen till Dia Psalma stannade vi till hos 60 årsfirandet av Björn Afzelius, just när vi var där spelade Evert Ljusberg. Han var rätt kul och spelade jämtlandsblues så vi stannade tills någon tjej löste av, hon var inte bra.


Dia Psalma

Dia Psalma hade många äldre fans, fans som inte fick höra det de förknippade med Dia Psalma utan de spelade en hel del från sin kommande platta. Det var kanske inte så smart, många gick därifrån och så även vi. Fast att få höra "Alla älskar dig" kändes rätt bra faktiskt.


Mustasch

Mustasch var helt klart dagens bästa band, av de vi såg. Min musiksmak och en riktigt grym sångare. Trummis och övriga bandmedlemmar gick så klart inte av för hackor heller. Eftersom jag bor under en stor sten när det gäller modern musik hade jag helt missat det här bandet tidigare (kände igen två låtar men kände inte till bandet), kul upptäckt som jag ska lyssna in mig på.

De får en till dålig mobilkamerabild bara för det. :)



Shout Out Louds

Tog aldrig kort på SOL, inte för att det spelar någon roll med tanke på bildkvalitén. Men faktum är att jag aldrig såg dem trots att jag stod och "lyssnade" relativt länge. Ryddan hittade nämligen en plånbok innehållande 2-300,-, ett CSN-kort och två bibliotekskort (med mera). Visst detektivarbete vidtog, wap.hitta.se kände inte till någon i hela Sverige med det namnet. Efternamnet i Norrtälje (det ena bibliotekskortet) gav inte heller någon träff. Efternamnet i Huddinge (det andra bibliotekskortet) gav dock fyra namn på tre adresser. Då bara ett av dem var ett mobilnummer skickade jag ett SMS och frågade om det fanns släktskap och det fanns det, så jag fick ett nytt nummer att ringa. Ganska snart fick jag och Ryddan många kramar av en mycket tacksam 17 årig tjej. Det kunde ha blivit först in på '90-talet Jesper. ;)

Melody Club

Det tog en evinnerlig tid innan de startade sin show, men publiken stod ut. Hörde några låtar men det är inte min genre för fem öre. En slemmig gubbsångare som sjunger gladpop till fjortisar (och C förståss som diggade glatt). ;)


Performance clown

Mest bara underligt, så vi gick vidare mot Vader. :)


Vader

Polska Vader skulle vara hårdrock enligt Ryddan (som kan en massa namn och dessutom hade läst programmet). Vi stannade säkert i flera sekunder. Scenen var full av hårdrocksyxor, bröl och flygande hårsvall...


Dozer

Istället tog vi oss in på Bolanché och f.d. Texas Long Horn där Dozer skulle spela. Men det var tyst som i graven men packat med folk som pratade om Dozer, så det var nog rätt vi kommit ändå. De började spela 37 minuter försenat och efterfrågade en ljudtekniker, med all rätt - sången hördes inte för fem öre. Vi tröttnade ganska snart och såg en sovande person inne i ett bås som kan ha varit ljudteknikerns på vägen ut. Trist för Dozer.


Under kvällen lät jag bli att se Hammerfall, precis som jag lovat mig. :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det såg trevligt ut.
Jodå Maja Ivarsson, the sounds, är en skönhet enligt mig. Trist med ciggen bara. Stor bild i DD från spelningen. Hade tydligen varit rejält tajt framme vid scen.
Ha det

Mickegillarcyklar sa...

"Lät bli att se Hammerfall..." Hmmpff!