fredag 8 juni 2007

Segling: Stockholm > Söderhamn

Firman jag jobbar åt har dotterbolag i Söderhamn och som företagsaktivitet anordnades en seglats från Stockholm till Söderhamn. Jag var inte sen att tacka ja! Jag hade aldrig seglat förut och nu hade jag min chans.

Tåg bokades från Ludvika till Stockholm med byte i Västerås på tisdagkvällen. Det började jättebra med försenad tågpersonal så vi blev sittande i 20 minuter och riskerade att behöva ta ett senare tåg i Västerås. Men med lite kreativ körning hann vi ikapp tiden och med rätt tåg.

Väl i Stockholm skulle Jesper guida oss till båten på Djurgården, men det var nog tur att jag och Patrik var med annars hade han väl irrat runt i stan' fortfarande. ;) Vi gick f.ö. från C-station till Junibacken, en inte helt oäven promenadväg om man vill se festande brats.

Efter en sistaminutenburgare var det dags för övernattning på båten som la ut strax efter 05 på onsdag morgon. Medan vi tuffade ut i Stockholms skärgård var det riktigt vackert.


Väl ute på öppet hav var det dags att hissa seglen, det var skönt att börja jobba lite och en stor tillfredsställelse när 290-hästars dieseln stängdes av och vinden tog över.


Jag hamnade vid rodret och trivdes som fiskarna som förmodligen simmade runt omkring oss. Det var en häftig känsla att styra 200 ton á 35 meter segelbåt.


Senare på kvällen stod jag ånyo vid rodret, lagom avslappnande syssla utan att bli tråkig. Det är inte helt lätt att hålla skutan på rätt kurs, det tar en skaplig stund innan man märker effekten av roderutslagen så det är lätt att styra för mycket för länge. Samtidigt blåser vinden hela tiden båten ur kurs.


Solnedgång och vinden har mojnat. Vi tvingas tuffa fram på dieseln igen för att hinna till Söderhamn i tid.


04 på torsdagen började mitt nästa arbetspass, solen gick aldrig riktigt ned men nu är den på väg upp. Vaknade 03:19 av att jag plötsligt låg en bit ovanför min koj, nu har det börjat bli grövre sjö och det guppeliguppas en del. Står fyra timmar vid rodret medan solen sakta klättrar upp på himmelen och börjar tina mina stelfrusna leder.


Men värmen kommer åter och sälarna lägger sig för att vändstekas. Seglen är revade, vi har bara rak motvind och inte tid att kryssa oss fram.


Åter vid rodret när vi närmar oss Söderhamns skärgård och där blir jag kvar tills vi lagt till vid dotterbolaget. Det var oväntat! Trodde en mer erfaren sjöbuse skulle ta över när det började bli smalt, det är lite press att ratta in i de trånga passagerna...


Notera den gröna och röda pinnen, där emellan skulle våra 200 ton och 6,5 meter breda skuta. Det var inte mycket marginal åt sidorna inte. Fast vår kapten var mest oroad över djupet, enligt sjökorten var det två meter djupt, enligt sjöräddningen 3,2 meter och vår båt går på 3 meters djup... Inte mycket till marginaler så att säga!


Efter en hel del backande och krånglande är båten vänd i Söderhamns kanal och ligger förtöjd utanför fabricken. 34 timmar tog vår resa, den klart längsta men i särklass bästa väg jag någonsin tagit till jobbet!


En dusch satt inte ivägen, lustigt att känna hur det gungade när man blundade och shampoonerade håret. Efter det blev det en ny bekantskap i Baron Trenck och brännboll där dotterbolaget krossade moderbolaget - well, de hade hemmaplan!


Fredag morgon och det är dags att lämna Jesper och Göran i sina kojar, de ska segla med båten tillbaka till Stockholm igen. Själv måste jag till jobbet. Men det är ett tillfälligt adjö jag tar av S/V Nordkap - 1:a juli är det nämligen dags att mönstra på igen. Men då går skutan till Bornholm och resan beräknas ta en vecka via Visby...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Aj, aj kapten! Vilken mysig resa Du fick göra. Jag mönstrar gärna på hos dig. Lyder minsta vink.... ;-)

Patrik Skolling Möller sa...

Skogling sa...
Fin seglats du ! Några riktigt sköna bilder också... ;o)

//Skolging