fredag 6 juli 2007

Captains Blog - day six

Igår sa jag åt mina kompisar i arbetslaget att de kunde ta sovmorgon, jag och Jesper tar passet vid rodret mellan 04 och 08. Behövs ni så kommer vi och väcker er, annars kan ni kliva upp vid sju och fixa frukost.

Sagt och gjort satte vi på oss krabbfiskaroverallerna och rattade båt.


Under natten drog de igång dieselmotorn igen, jag var för trött att fundera på varför men när vi kom upp på däck var alla segel revade. Storseglet hade blåst sönder. Grupp tre äter segel på löpande band tycks det.

Efter några timmar blev det lite småtråkigt att styra båt, så vi busade med vår kapten som satt och småslumrade med blicken genom fönstret. Vi girade hårt åt styrbord och tänkte kolla hur långt vi kom på ett helt varv innan han märkte något, Bornholms strandlinje (som vi sett ett tag nu) började röra sig ganska fort. Det dröjde inte länge förrän kapten tänkte: "Fan vad lång sydkust det är på Bornholm!?" Han gick upp och kollade på sjökortet och tänkte att: "Jo, ön sträcker sig ganska långt söderut faktiskt." Sen såg han nuvarande kompassriktning, 90° fel och då kom han ut och undrade vad fan vi sysslade med. :D

Det blev en fin "kink" på GPS-plotten:


Med lite övertid vid rodret låg vi snart i hamn i Nexö, förväxlade med en polenfärja:


Efter en regnig dag på Bornholm var det dags för "sista måltiden" och mina sista öl. Jag var kock ännu en gång, tredje målet jag lagade till på båten (med mycket god hjälp av mina kallskänkor). Gjorde en het thaigryta som råkade bli lite väl kryddad med ingefära och cayenne, många tyckte det var skitgott men minst en kunde inte äta alls. *harkel*


Ganska vemodigt, men nu är min seglats slut för den här gången. Men vi stannar en natt till på båten och far hem först imorgon.

1 kommentar:

Jesper Löfgren sa...

Psst, du missade de två kommande veckorna, bara för att påminna dig.