onsdag 5 september 2007

Ekande hammarslag

Vi har en jättekul runda över Hillklinten, men för att ta sig upp måste man släpa cykeln stora delar. Det första hindret är denna lilla ravin med våtmark i botten, jag tänkte att en lite mer cykelanpassad bro över skulle vara trevligt att snickra till.


Mina händer är inte vana vid grovarbete, fick sendrag i långfingret, mycket lustigt. :)


Efter nästan fyra timmar hade jag hittat lämpliga träd att sno (ajja-bajja), kvistat dem och skalat bort barken. Träden var sådana som var döende på ett eller annat vis, antingen rotvältor eller träd som växte så tätt att de skulle blivit torrakor inom något år. En form av gallring som förhoppningsvis ökar värdet på skogen för markägaren. Fy på mig.


Två och en halv timma senare hade jag snickrat slut på träden, hann inte längre idag. Här är pelaren i mitten som stagar upp bron.


Backen vid den gamla "brons" slut är omöjlig att cykla, så jag ser till att den nya kommer ända upp på kanten. Här ser man brons högsta ställe, ungefär 130 cm ovan marken. Bron är 40 cm bred.


En del jobb återstår innan det är klart, måste tjuvhugga minst två träd till. Den långa sektionen som saknar golv kommer att behöva en stödpelare, det är en lång bro det här (mätte den aldrig, men gissar på sju meter).


Så här ser det ut ovanifrån, lämnar glipor mellan "golvplankorna" för att spara på resurserna något. Det svajjar ganska mycket när man går, får se om jag stagar upp eller låter det vara en del av utmaningen.


Mittenkolumnen sedd ovanifrån.


Händerna blir rätt skitiga av det här arbetet, för att inte tala om hur trötta de blir av att hantera såg, yxa och hammare en hel dag! Tänkte att lika löser lika så jag tvättade dem med såpa när jag kom hem, funkade hur bra som helst!


Fortsättning följer...

Inga kommentarer: