torsdag 20 september 2007

Kulturtorsdag


På torsdagar är traditionen att samlas hos Fabror Fisk för att sedan ta en fika på Engél. Fast idag skulle jag skippa fikat och gå på teatern "När alla änglar sover" av Bengt Berg, Göran Samuelsson och Stig Torstensson.

Jag glömde så klart ta med teaterbiljetten ned på stan' och när jag kom fram till Fabror Fisk var det stängt. Så vi gick på Tant Selmas istället och jag fick låna Emils bil för att åka hem och hämta biljetten. Shit vad fort en Volvo C30 går på tvåan!

Efter en wienerschnitzel nedsköljd med en god Starobrno Černé kom Göran förbi och vi intog våra platser bland Ludvikas kulturelit redo att beskåda detta poetiskt musikala berättarprogram.

Fast det var långt ifrån övertygande, det kändes som en generalrepetition och inte alls som de kört denna uppsättning sedan mars 2006. Förvisso sa de sig vara mer vana vid mindre och tightare ställen under pausen, men ändå?

Höjdpunkten tyckte jag var Göran Samuelssons gitarrspelande och det var kul att höra det mystiska instrumentet som visade sig vara ett blixtlås och en sträng monterat på en micad resonanslåda.

Efter pausen blev det generellt bättre och berättelserna och poesin var faktiskt riktigt målande. De stående ovationerna uteblev dock och det var på eget bevåg trion fick framföra extranummer trots att de sagt till oss i publiken att vi kunde ropa på sådana. Det säger en del. ;)

Inga kommentarer: