fredag 16 november 2007

Windows Vista


Sedan en tid har jag Vista på jobbdatorn för att lära mig det nya operativsystemet innan våra användare får det, testa så allt funkar liksom. Jag tycker det mesta faktiskt funkar riktigt bra, men idag hände en riktigt usel sak.

Satt i godan ro och författade ett mail när Windows Defender började söka efter uppdateringar. Så långt allt väl, om det nu inte vore för att programmet tog fönsterfokus ifrån Thunderbird. Min tangentnedslag slutade hamna i mailet och det började låta ping, ping ping, ping ping...

En irriterande bugg. Om det beror på Thunderbird som uppdaterades idag (har ju inte märkt detta förut) eller Vista vet jag inte, men det är mer tacksamt att skylla på Microsoft än Mozilla. :)

Det har varit en vecka med fyra morgonbesök på gymmet, bentisdag, bröstonsdag och ryggtorsdag. Så idag fick det bli fem kilometer på löpbandet. Vid min sida fanns de nobla springarna Emil, Ryddan och Jesper.

Haha, nu försvann fönsterfokus igen medan jag skrev ovanstående, det är Windows Defender som djävlas (iofs. använder jag Firefox så det kan fortfarande vara Mozillas fel - nah).

Nästa vecka är det kurs i Stockholm, kanske träffar jag några av er läsare då.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ingen bugg i Windows, det är en future! Råkar ut för det flera gånger per dag. När jag får epost i Outlook kommer ett popup, och snor all fokus. Så allt jag skriver hamnar i popuprutan. Så jävla irriterande. Så jävla windows.

Mickegillarcyklar sa...

Det går att disabla mail-popupen bruse. Jag tål inte sån stressande skit, jag läser mina mail när jag har tid. Nu är jag dagens sura analoga gubbe typ :-)

Anonym sa...

Sitter i profilen här på verket. Kan ej ändras... Men samma idiotgrej förekommer i andra program som får för sig att poppa upp och sno fokus.