onsdag 19 december 2007

Lungmyrån

Stämplade ut från jobbet efter lunch och tog bilen till Flogen. Jag var sugen på mer skridskå (!) efter Norrboån och tänkte att Malingsån nog skulle vara ett lämpligt vatten. Om inte den skulle vara bra tänkte vi att Flogen och Frötjärn säkerligen skulle vara ett fullgott alternativ.

Strax norr om Nyhammar låg dock snön kvar och Frötjärns is såg allt annat än skridskovänlig ut. Inte blev vi gladare när vi fick se att Malingsån var en sprudlande och glad å utan tillstymmelse till is, alldeles för mycket vatten.

På vinst och förlust kollade vi hur Lungmyrån såg ut, det är en mindre å som kommer från nordöst ned till Flogen.

Ån var frusen och snöfri, men hur var det med istjocklek och den uppenbart skrovliga ytan?


Det visade sig vara två decimeter tjock helt genomskinlig is. Hela tiden såg det ut att bara vara någon centimeter men det var helt omöjligt att pika genom den. Aldrig varit med om liknande förut!

Längre upp efter ån kom vi till några forsar där isen låg som ett lock på stenarna ovanför isen och med fina hål här och där.


Vi jobbade oss mot strömmen allt längre och hade faktiskt motlut, hur skulle det gå att åka tillbaka över dessa frysta forsar? Skulle jag slå mig fördärvad? Varför tog jag inte alla DH-skydd på mig?


Det visade sig gå hur bra som helst att åka nedströms när vi väl vänt om, lite fart var precis vad som behövdes för att ta sig över knögligheterna.

Helt bisarr skridskoåkning (?), en i sanning episk tur! Dit vill jag gärna återvända och se hur långt man kan komma. Vi vände om när det blev lite för jobbigt att ta sig fram, ljuset falnade och arbetsplikten började göra sig påmind.

Dagens film blev inte så där jättebra då vi inte ville lägga för mycket tid på att filma eftersom vi skulle tillbaka till jobbet och solen var på väg ned. 47 MB för nedtankning eller direkt via YouTube:


Inga kommentarer: