tisdag 5 februari 2008

Mardi Gras!

Idag är det Mardi Gras, eller på svenska, fettisdagen. Dvs. sista dagen innan den kristna fastan. Detta faktum firas på olika sätt i olika länder. I bl.a. Argentina, Belgien, Brazilien, Tyskland, Italien, Mexico, Slovenien och Spanien har man stora karnevaler och allmän festyra.

I USA festar ungdomarna loss ordentligt och hanarna kastar pärlhalsband till honorna som svarar med att visa pattarna.

I England käkar man pannkakor.

Och i Sverige äts det semlor, i all stillsamhet.

Eftersom jag inte tycker om mandelmassa och blir illamående av grädde tänkte jag baka mig en kladdkaka att fira med. Googlade fram ett recept och skred till verket. Lyxade med chilichoklad istället för kakao och eftersom jag hade tre ägg tänkte jag vara smart och öka på receptet med 150%. Vet inte om det var akilleshälen men bra blev det ju inte...


2 kommentarer:

x sa...

En av de få fördelar som fortfarande USA kan stoltsera med...

Anonym sa...

Har du glömt mammas kladdkaka till julen, samma misstag.