onsdag 9 april 2008

Ölprovning

Ölprovning på Gammelgården på temat "Svenska Mikrobryggerier". Thomas Husing levererade en informativ och mycket gemytlig kväll.



16 glada hade anslutit för att lära mer om öl och smaka några av de svenska mikrobryggeriernas alster.


Tyvärr i plastmuggar, men det var mest en fråga om estetik. Här ses den skummigaste ölen för kvällen, Dugges Bältesspännaren. I bakgrunden Malin som arrangerade det hela, föredömligt!


Ryddan ser ganska nöjd ut med kvällen så långt. :)


Här är de sex öl som smakades.

Jämtlands President
Rätt god lager. Kul historia var om de utländska gäster som fått se Evert Ljusberg rätt dragen i en bar, de hade köpt den här ölen och trodde att det var Sveriges president de såg där i baren. De köpte tio flaskor och fick dem signerade. :)


Örebro bitter
Funkis öl men jag är inte så förtjust i bitter.


Holiday Booster ale
Min första öl från Sigtuna bryggeri, gick i belgisk stil och var rätt snäll sådan. Maredsous ungefär. Trevlig, kvällens bästa.


Ölands öl
Rejält med beska men just inget annat, tyvärr.


Dugges Bältesspännaren
En porter som smakade rejält med kaffe, chokladen fanns där också men det hela kändes ändå rätt vattningt. Kanske var den låga alkoholhaltens fel?


Mikkeller draft beer
Ett avbräck från det svenska temat, en dansk. Jag har hävdat att det inte finns god dansk öl men Thomas pratade att det var det mest intressanta landet när det kommer till mikrobryggerier och att de har alla möjliga stilar. Fast den här ölen gav mig bara mer vatten på min kvarn, inte särledes god alltså.


Hoppas på bättre lycka nästa gång, om Malin arrangerar fler ölningar? En belgisk eller amerikansk afton vore något...

1 kommentar:

Mickegillarcyklar sa...

Trevligt! Nu blev jag dessutom sugen på öl...men jag ska nog ta min löprunda innan ölen.