fredag 4 april 2008

Singel i Hellas

Dagen efter det myckna ölandet hade jag planerat in en hojjning i Hellas. Dagsformen till trots tog jag mig till Hammarbybacken strax efter utsatt tid och där var jag själv.

Kollade av happy på mobilen ifall någon gett sista minutenbesked och tänkte precis sticka ut i skogen när johrn kom förbi i arbetskläder och snackade ett tag.

Sen bar det emellertid av ut i Hellas, eftersom jag hittar dåligt tog jag mig via Filosofens grav till Hellasgården och sedan tog jag Gröna mot Solsidan.


Riktigt varmt och skönt, fick ta av mig jackan och köra i underställströja med hängselbrallor utanpå - jättesnyggt. Värmen till trots var det förbannat lerigt, med facit i hand borde jag kört en annan sträcka istället för att kleta dit massa hjulspår till pedetrasters eventuella frustration.


Vände när jag inte kände igen mig på gröna längre (sju kilometer in eller så) och trampade tillbaka till Hellasgården, började köra utför branten vid Nackamasterna men avbröt. Själv, tung skalle och inga benskydd lät som den dålig mix på den stigsnutten.

Hittade några blåsippor intill Hellasgården.


Letade mig tillbaka mot Hammarbybacken via "torra" stigar eftersom jag plaskat av den värsta leran vid badet i Hellas, kom ut vid gläntan intill kolonilotterna vid Björkhagen och noterade att det brann en bit bort i skogen. Ingen människa syntes i närheten så jag slängde cykeln och sprang dit.

Var en inte så dramatisk gräsbrand så jag kostade på mig ett kort innan jag släckte elden.

Stod kvar ett bra tag och kollade så det inte blossade upp igen samt spanade efter folk, ingendera syntes till. Ytlagret var rätt torrt så det hade sannolikt spridit sig om jag inte råkat komma förbi så precis.

Underlig avslutning på en skön, men seg, femtimmarstur. Min första singeltur i Hellas, i dubbel mening.

Univegan funkade bra, måste nog dreva ned den lite dock, gick lite väl tungt. Ska byta bakbromsen snarast, farligt att inte kunna låsa hjulet när man måste hoppa av hastigt och olustigt på illegala Alfonsåberghelikoptrar.

2 kommentarer:

Mickegillarcyklar sa...

Oh vad härligt med vårkänning! Och bra där att du hindrade Sicklaskiftet från att brinna upp.

Tobbe Arnesson sa...

Känns rätt avlägset med sol och värme idag, men det snöar i Hellas också. Alltid en klen tröst...