tisdag 12 augusti 2008

Bilhelvete


En tid har bilen gått ojämnt på låga varv när motorn varit kall, har inte brytt mig i det. Men idag var gången väääldigt ryckig och det slutade inte när motorn blivit varm. Utför en backe trampade jag ned kopplingen och släppte gasen. Motorn hoppade oglatt mellan 1.000 och 2.000 varv helt utan min hjälp, sen började motorvarningslampan blinka elakt och all kraft försvann.

Rullade in på första bästa bussficka i Stensbo, Jesper (som tagit bilden) Googlade på sin iPhone och felsökningen började. Men inte hittade vi felet så far fick komma till undsättning och bogsera bilen till deras garage.

Eftersom tjänsteresa till Söderhamn står på schemat skulle jag ta en firmabil, backar ut S80n ur garaget, låser och ska precis åka iväg när den bilen elakt larmar "Stäng av motorn omedelbart, slut på kylvätska". Bara att ställa in skiten i garaget igen och ta V70n istället.

Gaaaaah!

Troligaste orsaken till min egna bils haveri är igensotning i insprutning/gasspjäll och bör gå att fixa själv utan för mycket pengar. Håller tummarna...

3 kommentarer:

Mickegillarcyklar sa...

Kul :-( Jag skulle verkligen vilja slippa äga bil.

Anonym sa...

740 med 29000 mil på mätaren passerade Svensk bilprovning med blankt papper i onsdags. Du har helt enkelt fel bil!
/oxr

Tobbe Arnesson sa...

Undrar om besiktningen skulle anmärka på att bilen inte startar? (eller ja, den startar ju men den går väääldigt dåligt)