torsdag 5 februari 2009

Varg

Nästa film i Ludvika Filmstudios program var Varg med Peter Stormare i huvudrollen som renskötaren Klemens.




Ett slags moraliskt dilemma uppstår när vargen tar sig in i renhjordens kalvningsland och river ett antal djur. Mer om handlingen tänker jag inte säga, trailern känns allt för utlämnande som det är.

Det var en rätt ok film. Direkt efter jag såg den kunde jag inte bestämma mig för om den skulle få tre eller fyra i betyg men nu en stund senare är trean faktiskt ganska svag. Handlingen var uppenbar och rak, vilket iofs. inte behöver vara negativt. Stormare är så klart utmärkt i rollen som Klemens och övriga skådisar gör ett bra jobb.

Innan filmen fick vi höra att det inte var ett inlägg i vargdebatten, men ändå framställs vargen i filmen som rovgirig. Det verkar för mig osannolikt att en ensam varg (vilket är ganska ovanligt i sig, vargar är normalt flockdjur) skulle riva runt sju renar på en natt. Vidare snuddas det bara vid att en renägare får ersättning för renar som tagits av varg. Om man ska hålla sig någorlunda neutral i vargdebatten eller inte bidra till den bör man i vart fall försöka skildra verkligheten.


Gillar man Peter Stormare ska man inte missa bröderna Coens Fargo:




En annan film med både Steve Buscemi och Peter Stormare är Armageddon. Peters bidrag som smått tokig rysk rymdstationscowboy är fantastiskt. I övrigt är den filmen ganska kass, även om jag gillar flera av karaktärerna i filmen.

Peter har en tendens att dyka upp i ganska små men kul roller, som i Minority Report (vilket är en bra film trots att Tom Cruise har huvudrollen). En annan kul roll mot ganska dålig huvudskådis är i Constantine mot Keanu Reeves där Peter spelar djävulen. :)

Inga kommentarer: