måndag 23 mars 2009

Marsnyheter

Som jag skrev i förra inlägget hade vi kombinerad ölprovning och filmmarathon i lördags, här är ett inlägg om bara ölen. Filmtittandet tog tyvärr en del fokus från ölen så jag skrev inga protokoll den här gången, omdömmena blir därför ur minnet och inte så detaljerade.

Det släpptes några roliga nyheter 2:a mars, beställde hem guldkornen till lokala bolaget. Tog en stund för de fick beställa från typ fyra olika butiker för att få hem dem.


Först ut blev en öl som de flesta kallar för vin, Sake! Skillnaden mellan öl och vin består i framställningsprocessen.

Vin görs på vatten, jäst och frukt eller bär. Öl å andra sidan framställer man genom att låta vatten, jäst och något mältat stärkelserikt sädesslag jäsa. Vanligen korn men vete är vanligt i veteöl (duh) och majs är väldigt vanligt i amerikansk skitöl eftersom majs är billigare än korn.

Sake kallas ofta för risvin men ris är ett sädesslag och alltså varken frukt eller bär. Därmed är Sake alltså en form av öl.

Systembolaget tog hem ett parti Taru Sake (96785) vilket var roligt för jag har aldrig druckit Sake tidigare. Denna är tydligen lagrad på cederfat.

På etiketten stod det att man skulle servera det i 10-14°C men jag har hört att man ska dricka det varmt. Kylskåpskallt var det iaf. väldigt smaklöst men smakerna kom fram allt eftersom temperaturen steg. Ska nog labba lite med det här, även om det inte var speciellt gott. :)





En god gammal vän från förr är Contreras Mars Especial (11692) även om jag finner den lite smaklös och tråkig. En rätt bra vardagsöl dock, ett litet avbräck från min vanliga Brother Thelonius (1588).

Nypan har skrivit mer om Mars.




















Nästa öl i provsmakandet blev XS: Imperial Younger's Special Bitter (11682) från amerikanska Rouge Ales. Rouge har levererat en del bra produkter förut så jag tog ett par av vardera marsnyhet, även om jag normalt inte gillar bitter.

Men den här var riktigt smarrig, faktiskt kvällens höjdpunkt! Att den kommer i ett lerkrus med klassisk kapsyl gör inte saken sämre. Påminde en hel del om det öl vi drack hos Närke Kulturbryggeri som filtrerades genom humle vid upptappningen.

Härlig humlesmak utan att bli alldeles för beskt, me like!














Nästa öl att smakas var också en XS från Rouge, men denna gång en Imperial Indian Pale Ale (11627). Jag har tidigare kommit på att jag inte gillar IPA, men jag ville ge öltypen ytterligare en chans.

Fast det blev ingen omskolning den här gången heller, IPA är för beskt för mig. Smakar just inget annat.


















En annan amerikansk bryggare som levererat en del tidigare är Left Hand Brewing (Varning: Deras hemsida ändrar storleken på din webbläsare - bastards).

Nu hade Systembolaget tagit in deras SmokeJumper (11565), en välrökt Imperial Porter som inte finns på Left Hands hemsida.

Jag har inte lärt mig gilla rököl ännu, den här var inget undantag. De första munnarna var rätt bra och stigande, men ganska snart blev det alldeles för mycket röksmak. Vi testade att äta chilichoklad till och det blev lite bättre, men inte mycket.













Sista ölet för denna provning var ännu en brygd från Rouge, XS: Imperial Stout 2008 (11668). En stout skiljer sig från en porter genom att vara mindre söt. Imperial betyder i de flesta fall att det är ett mer alkoholstarkt öl.

Från början sägs det att Imperial Stout kom till när ryska tsaren Katarina II var på besök i England och blev förtjust i öltypen. Hon beställde hem ölet men bryggeriet hamnade i svårigheter, den känsliga stouten skulle inte klara resan till Ryssland utan att bli dålig.

Lösningen blev att göra den mer alkoholstark och därmed mer motståndskraftig. Ungefär som India Pale Ale fast till ett annat land...

Hur exakt den här stouten smakar ber jag att få återkomma om, omdömmet började svikta och tröttheten kröp snabbt på.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Ah, gott med en listning, det blev som sagt lite suddigt mot slutet!

Contreras Mars och Younger's Special bitter var klart mina favoriter! :)

'Lerflaskorna' var riktigt schyssta!

Smokejumper är nog inget man super sig full på... ;)

Nypan sa...

Härligt att läsa dina öltester ( eller recensioner )
Den där XS: Imperial Younger's Special Bitter borde jag köpa nåt ex av. Men IPA:an och öl med röksmak lär inte hamna i samma kasse.
/N

Tobbe Arnesson sa...

Nypan: Kolla in Belgian Style Tripel Ale Alesmith Mikkeller Stone (nr 11637) när du ändå tar dig till Regeringsgatan. Mitt favoritbryggeri Stone har gjort den tillsammans med danskarna Mikkeller (som jag iofs. inte gillar, fast jag har inte testat så många).

Vill du testa något udda bör du kolla in Nøgne Ø Sahti (nr 11624), det är en finsk öltyp gjord i Norge med svenska Dugge. Malört, honung från ljung och enris. Rökt ren ska tydligen vara ett bra tillbehör.

Ska beställa bl.a. dessa idag.

Tobbe Arnesson sa...

PS: Du som gillar belgiskt har väl inte missat Oerbier (nr 11647)? En vårbrygd från De Dolle Brouwers.

Tobbe Arnesson sa...

Hihi!

Funderade varför flaskorna med XS: Imperial Stout 2008 (11668) var märkta med 2006. Tänkte att de kanske använt upp tidigare flaskor.

Visade sig att Rouge inte klarat att leverera de 1500 flaskor de lovat, så för att kompensera kom 300 flaskor av 2006:an.