tisdag 3 mars 2009

Närke Kulturbryggeri

Nu är äntligen filmen från Närke Kulturbryggeri OnLine på nätet, när jag gav upp YouTube och blev medlem i Vimeo istället gick det galant. :)


Beer: Närke Kulturbryggeri 2009-02-28 from Tobbe Arnesson on Vimeo.

Lite trivia av det jag kanske minns:

Närke Kulturbryggeri gör årligen 35.000 liter öl, t.ex. Oppigårds gör 350.000 liter och räknas fortfarande som ett mikrobryggeri.

Närke säljer nästan allt på fat, några enstaka flaskor Örebro Bitter hamnar på en restaurang och Kaggen Stormaktsporter säljs alltid på flaska.

40% av volymen är Örebro Bitter, som säljs ganska bra på restauranger/pubar i Örebro. 35% av volymen är Örebro Slättöl och resterande tio sorter delar på de sista 25%.

En flaska Kaggen Stormaktsporter säljs av bryggeriet till pub för 40,-. Väl hos puben är det inte alls ovanligt med priser en bra bit över 300,-.

Inspirationen till Kaggen kom efter ett besök hos norska Nøgne Ø och deras Dark Horizon.

Kaggen Stormaktsporter har, för den som inte vet, under en tid rankats som världens bästa öl av alla ölnördarna på betygssajten RateBeer. I skrivande stund är den dock "bara" världens näst bästa öl efter Westvleteren Abt 12.

Det som skiljer Kaggen Stormaktsporter från "vanliga" Stormaktsportern är att Kaggen legat tre (?) månader på ekfat. Som HG sa under träffen finns det de som tycker bättre om Stormaktsporter utan eklagring. Jag hör till dem, iaf. när jag testade mig genom en massa Närke-porter på SMÖF i höstas och Närke Stormaktsporter 2007 framstod som kvällens vinnare.

6 kommentarer:

Jesper Löfgren sa...

Snyggt att du blir förvånad när du plötsligt filmar dig själv ;)...

Förövrigt ser det ut som om det är en rejäl nördträff..

Jonas sa...

Du är i gott sällskap när det gäller Vimeo-switchen:

http://www.wpr.se/2009/03/vita-huset-valjer-vimeo-i-stallet-for-youtube/

Nu ska jag se på filmklippet!

Tobbe Arnesson sa...

Jag koncentrerade mig på att inte titta in i kameran men råkade göra det ändå och kastade undan blicken. :)

Det var en rejäl nördträff, i det sällskapet kände jag mig dock ganska onördig. Nördar är bra!

Nu har jag uppdaterat inlägget med lite trivia.

Tobbe Arnesson sa...

Jonas länkade: "De vill kanske inte förknippas med upphovsrättsdiskussioner och så vidare."

Undrar om de också har stulit musik från Warner Music Group och inte orkar redigera om? :D

Jag har f.ö. använt 498 MB av min veckoranson på 500 hos Vimeo nu, 16 filmer. :) Nytt uppladdningsrace nästa vecka då jag får 500 nya MB att fylla upp (betalar man $60 per år får man istället 5 Gb per vecka).

Unknown sa...

Bra att någon var uppmärksam på all fakta, själv var jag alldeles för koncentrerat på att provsmaka. ;)

Undrar hur det kommer sig att man hela tiden hamnar i såna här nördsammanhang?!?!?

Tobbe Arnesson sa...

Visst är det konstigt att man alltid hamnar i nördkulturer!? :D