onsdag 4 mars 2009

Touring?


I somras hade jag tänkt ta ut Sutran på en riktig touringtur, det är ju trots allt en touringcykel. Det blev aldrig av med någon tur, men i sommar tänker jag göra ett nytt försök.

Satt och kollade på bryggeriet Nøgne Øs hemsida och såg att de ligger i Grimstad, kollade vart det ligger på Google maps och vips satt jag och kollade hur man skulle kunna cykla dit.

Inte för att jag tänker cykla dit den här sommaren, men Googles anvisningar är riktigt häftiga! Är man inte nöjd med ett vägval tar man helt enkelt tag i den föreslagna rutten och drar den till en bättre väg (i mitt cykelfall alltid en mindre). Faktiskt helt suveränt när man ska planera cykelturer!

Rutten jag valde till Grimstad skulle bli 733 km, det borde man klara av att cykla på fem dagar eller så. Fast sen ska man ju hem också... Jag tror jag planerar för en kortare premiärtur. :)

Uppdatering: T.ex. Ludvika > Malung > Trysil > Arvika > Ludvika á 715 km.

Uppdatering #2: Cykelrutt Ludvika-Söderhamn, 240 km.

5 kommentarer:

Rikard sa...

Jag knappade in stockholm-säter, en sträcka som Hanna och jag cyklade för några år sedan. Enligt Google blev det 222 km, den väg vi faktiskt cyklade. Både ben och cykeldator indikerade dock 280 km så ta sträckan med lite salt.

Men om du cyklar till norge kan du ju åka tåg en bit av vägen. Kolla också att inte google har lagt rutten så den korsar sig själv någonstans. Det verkar som om det är lite kvar på algoritmerna för dem =)

Tobbe Arnesson sa...

Sträckan är inte alls lika viktig som sträckningen och där tyckte jag de hade en riktigt bra funktion.

Jag har detaljkollat hela sträckan rätt inzoomat och de loopar som uppståt har varit för att jag lite godtyckligt dragit om sträckan, snabbt fixat genom att flytta rätt den igen.

Däremot fick jag den inte att välja en mindre väg mellan Sunne och Rottne hur mycket jag än drog, där var det helt klart någon bugg.

Anonym sa...

Vad ska Du ända till Arvika och göra?

Tobbe Arnesson sa...

Jag har hört ryktesvägen att Afrika är en utmärkt plats om man vill testa sina hjul...

Unknown sa...

Huh? Hade ingen susning om den funkltionen i google earth, lät ju riktigt smidigt!

Se till att ta med egen mat, svenska pesetas kommer man nog inte långt på i Norge! =)