söndag 3 maj 2009

Amsterdam

Det hade blivit dags att inkassera min julklapp från Anki, en resa till Amsterdam. Anki har sedan länge ett par vänner i Amsterdam och de insisterade att vi skulle komma under festligheterna kring 1:a maj. Så sagt och gjort.

Amsterdam är en stad byggd kring cyklar och cykling. Det bor 750.000 invånare i Amsterdam och man uppskattar antalet cyklar till 700.000. Dvs. nästan alla har en cykel. Men det finns inga backar i Amsterdam (utom någon enstaka bro över kanalerna) och alla cyklar bara ren transportcykling. Cyklarna har därför en något lustig geometri för en cykelvan person, så även den cykel jag fick låna under vistelsen.



Att cykla bland massor av folk, spårvagnar, räls i asfalten och några enstaka bilar var inte helt lätt. Jag är inte van att hindren rör på sig. :) Det blev inte enklare av att min cykel nästan helt saknade bromsverkan. Jag var stundtals övertygad att jag skulle knocka någon som gick på cykelbanan men det gick otroligt nog bra varje gång.



Festligheterna kring 1:a maj är den så kallade Koninginnedag (Drottningdagen) då drottningens födelsedag firas och många klär sig i orange. Dessutom hålls loppmarknad över hela staden och det står diskobilar lite var stans.



De normalt 750.000 invånarna dubbleras under den här helgen, något som bitvis märktes även om vi höll oss i utkanterna av den värsta trängseln.



På loppmarknaden kunde man fynda lite allt möjligt, vad sägs om den här något makabra barnsängen?



Under våra promenader var det inte bara hundskit man fick se upp med, alla pissoarer var bokstavligen översvämmade och det rann piss längs med gatorna på sina ställen.



Djurlivet tycks dock ganska anpassat för det urbana livet, eller vad sägs om den här fågelfamiljen som byggt bo på några gamla bilhjul? Såg samma sak på andra ställen.



De som inte sålde gamla prylar hade arrangerat olika andra sätt att tjäna pengar på, som att låta folk försöka balansera ett mynt på en apelsin som flöt i en hink med vatten. Eller den här killen som fick i uppdrag att porträttera mig.



Är det inte likt, så säg? :)



Gick förbi denna rätt tuffa ratbike, notera set-back stolpen för rätt cruiser-geometri. Även om de flesta i Amsterdam tycktes ha rätt nya och fräscha bilar var cyklarna för det mesta färdiga för tippen. Antar det är meningslöst att ha en finare cykel då de stjäls fort.



Efter att ha gått runt rätt länge stannade vi på ett torg med denna armédiscobil och dansade med vårt värdpars vänner.



Hittade reklam för en kommande musikbegivelse. Holländarna tycks gilla sin elektroniska musik som var överallt, vilket iofs. är ganska trevligt jämfört med det svenska fiolgnisslet. :)



Sugen på en pee-pee-pizza?



Även nytillverkade cyklar hade samma skumma geometri som allt annat. Bekvämt och avslappnat, det är så man cyklar i Amsterdam.



Appropå bekvämt och avslappnat...



Amsterdam är ju kännt för sina slappa regler när det gäller att röka på, men att rökat kom i stora wellpappkartonger trodde jag inte. ;)



En av värdparets vänner hade fyndat en halv skyltdocka. Under kvällens gång fick dockan mer och mer kläder på sig, till sist även ett par armar. Dockan fick agera centerpelare för vårt discodansande på torget. :)



På cykelturen hem krävdes fyllemat, vad passar bättre än lite pommes och majo? Det finns f.ö. en snabbmatskedja som säljer mat ur väggen. Ett antal småskåp i väggen innehåller färdiga hamburgare etc., bara att stoppa i rätt summa mynt och öppna en lucka. Besynnerligt.



Vårt värdpar bor på en nybyggd ö som byggts för att vara bostadsområde, så ingenting på ön är äldre än åtta år - inklusive marken man går på. Rätt udda. De gräver upp botten och lastar på stora pråmar, sen dumpar de ut massorna tills de byggt en ny ö. De höll på med två nya sådana öar intill. Amsterdam är trångbott.



För att få lite lugn och ro efter allt folkvimmel och trängseln åkte vi bil till en strand utanför Haarlem, där var förvisso ganska många personer men stranden var så stor att man fick lite lugn och ro. Påminner lite om Tylösand utanför Halmstad fast mycket större, även klart fler sanddyner.



Gick runt barfota hela vistelsen där och passade på att stoppa fossingarna i Nordsjön när jag ändå var där. Faktiskt inte jättekallt och några enstaka ungar plaskade glatt runt i vattnet.



Lördag och sista dagen var vikt till shopping. Cykelturen in till centrum blev ganska holländsk med en väderkvarn i bakgrunden tycker jag. Väderkvarnen i bakgrunden är numer bryggeriet Brouwerij 't IJ.



De är ganska fina, de där kanalerna.



Att Amsterdam är en stad anpassad för cyklister syntes bl.a. på trafikljusen. På varje rödljusstolpe fanns även lampor i brösthöjd så man slapp stå och vrida huvudet av sig för att se när det blev grönt.



Medan damerna gick på shopping tog Sean med mig på en promenad runt i princip hela Amsterdams stadskärna. I en park fick jag se en sådan där öl-cykel-buss, har sett dem på bild tidigare men kul att se en på riktigt. :)



I Holland dricker man Heineken och Grolsch, inte riktigt min typ av öl. Så vi gick istället till ölbutiken Cracked Cettle samt puben Café Gollem mitt emot. Hade lätt kunnat fylla en resväska med öl från den butiken men köpte inte en enda.

Istället knallade vi in till puben och drack några öl, började med en Struis från det där väderkvarnsbryggeriet Brouwerij 't IJ. Den var rätt god faktiskt och av belgisk typ. Ingen Chimay Blå eller Rochefort 10 men väl i klass med Brother Thelonius. Kul att dricka ett lokalt öl.



Sen gick vi vidare till den relativt tråkiga Kwak som mest är rolig för sitt udda glas skull, även om ölet inte på något vis är dåligt.



Det började bli dags att bege sig till det bokade bordet på en restaurang i andra änden av stan', men innan dess var jag helt enkelt tvungen att testa Westwleteren 12. Skulle den leva upp till hypen eller inte?



Vaddå hype? Jo, klostret Westvleteren Abdij St. Sixtus som brygger ölet säljer det bara vid sin port. Man måste förboka att man kommer dit och anmäla sitt registreringsnummer, sen återstår att ha turen att de säljer just Abt 12 den dagen. Man får dessutom inte sälja ölet vidare till någon annan, så jag antar att puben töjer lite på reglerna.

Men, undrar kanske du som bara beställer in en stor stark, varför skulle det vara värt allt trassel att köpa ölet om det är så krångligt? Jo, Westwleteren Abt 12 anses bland ölnördar vara världens bästa öl (med Kaggen Stormaktsporter från svenska Närke Kulturbryggeri som tvåa).

För mig som gillar de starka belgiska alen som Chimay blå och Rochefort 10 borde denna kvadrupeltrappist vara riktigt bra, eller var allt det där bara hype för att det är så svårt att köpa?


Jodå, ölet är riktigt-riktigt gott. Svårt att säga om det är det bästa ölet av alla öl jag druckit dock, men nog är det helt klart med i toppstriden. Hype eller ej. Dessutom kostade det mig bara €12 (132,-) att prova. Törs inte ens tänka på vad en svensk krog som Akkurat skulle ta för en flaska... Så nu har jag druckit de två bästa ölen i världen, enligt ölnördarna själva.

Allt som allt har det varit en mycket trevlig resa, tack för julklappen älskling!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Nä! Tacka vet jag trolleboöl!



























Bastard! ;)

Johan Andersson sa...

Amsterdam är verkligen en höjdarstad, Har väl varit där en fem ggr och jag gillar den mer och mer för varje gång.

Harri e bara avis..

Jesper Löfgren sa...

Hahah, tycker porträttet på dig var ganska likt Hitler ;)...

Dagens ord: Kvadrupeltrappist, som taget ut en medicinsk tidsskrift.

Nypan sa...

Jag vidhåller nog att westvleteren är det bästa ölet jag druckit. Fick jag bara dricka en öl till i livet, skulle det bli en westvleteren abt 12.
/N