måndag 21 september 2009

Funktionellt mekutrymme

För att slippa meka med cyklarna i lägenheten har jag inrett förrådet, nu har det nått en funktionell nivå. Nästa steg blir att få ordning också... Det första jag gjorde var att lägga in det billigaste klickgolvet som fanns på IKEA, så skruvar och liknande inte skulle ramla ned mellan plankorna. Sedan ställdes tre bord upp som jag redan hade.

Gloryn får sig en välbehövlig service efter bara hundra timmar.



Två av mekborden blir ibland middagsbord i lägenheten när vi har många gäster. Då flyttas allt som ligger på de två till det tredje. Börjar bli dags att röja upp det bordet nu...



Bord två och tre är mest belamrade med verktyg och Glory-delar, normalt är de städade.




Belysningen är tre lysrörsarmaturer med två lysrör i varje. Ljus är nog det viktigaste för en funktionell mekyta.



Idag kom sista pusselbiten för att uppnå "funktionell" på plats, ett par högtalare. Blev ett par Creative Inspire T10 från Elgiganten. 399,- är webbpriset men 599,- var butikspriset - yikes! Fast expediten gjorde en webborder på plats så jag fick dem till webbpriset.



Alla år med Turnern har gjort mig bortskämd, inte van med lager som behöver servas. Åtta kullager som knappt rör sig genom slaget på Gloryn. Alla kärvar lite lätt men ett hade fastnat ihop. Även vevlagret har kärvat ihop helt. Detta efter bara hundra DH-timmar och väldigt sällan i lera och vatten. Torkar bort den värsta skiten och trycker i mer fett, borde funka ett år till...


Någon dag när jag har tid och lust över ska jag sätta ljusa skivor på förrådsväggarna och fixa mer hyllor så man blir av med alla lösa prylar som skrotar i högar.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Lite lätt avis på din 'mekhörna'!

Har du bytt olja i gaffeln eller vad är det för gucka i glassbyttan?

Säg till om du behöver mer lysrörsarmaturer, har ett gäng över som står oanvända.

Tobbe Arnesson sa...

Väldigt skönt med en dedikerad mekyta som får vara skitig. Förra lägenheten mekade jag i hallen, det var både trångt och opraktiskt.

Jag har inte bytt olja, det är vevlagren som ligger i marinad. Trodde i min enfald att olja skulle kunna tränga in i dem och att jag på så vis skulle slippa öppna dem. Men det funkar inte. De verkar bara täta mot sådant man vill ha in i dem.

Tack för erbjudandet om ljus men nu har jag så det räcker, finns dessutom fler där jag fick de här tre ifrån. :)

Tille sa...

Jag tycker det ser precis ut som i Källis verkstad :-)
Själv försöker jag hålla mig nere i föreningens verkstad, men det blir mest i hallen och vardagsrummet ändå.