fredag 4 september 2009

Sudoku, hjälp!?


Sen som alltid med trender har jag börjat med Sudoku denna sommar, detta då telefonen har ett sådant spel i sig. Jag har förstått att varje 3 x 3 cell, varje rad och varje kolumn bara kan innehålla en enda av vardera 1-9. Men när man löst ut allt sådant kör jag fast. Klickade på knappen "Ledtråd" varpå den gröna markeringen kom in i bilden, men vad ska jag dra för slutsats av det? De stora svarta siffrorna är de som var från början, de stora blå sådana jag löst ut och de små svarta är möjliga siffror för de rutorna.

Hjälp!

5 kommentarer:

Gubben sa...

Prata med din syrra hon kan

Omega3000 sa...

Ser inte vad de avser med hjälpen men sätt en 6:a längst till vänster i mittenraden så lossnar nog en del.

Tobbe Arnesson sa...

Jag har löst ut just den där redan, men hur vet du att det ska vara en sexa där?

O3k igen. sa...

Mitten cellen i övre raden måste ha en 6:a i sin mittre rad. OK?
Då kan inte vänstre övre ha 6:an i sin mittenrad. Alltså hamnar 6:an i vänstra mittre cellen mittenrad.

Tobbe Arnesson sa...

Aha! Så har jag inte tänkt förut men det är ju faktiskt elementärt! Tack för tipset! :)