måndag 15 mars 2010

Omväg


Tunga ben efter förra veckans pendlande (klämde dessutom in en timme innan frukost i lördags), allmänt trött och huvudvärk. Lika bra att ta en extra lång väg hem, rakt in i motvinden! Så istället för att åka direkt från B till M tog jag det andra varvet som blev 29,3 km enligt Google maps.

Vägen mellan Järnsta (I) och Norsån (J) var helt sagolik! Hårdpackad vit skogsväg, lätt kuperad, kurvig och med snötyngd trollskog strösslad med djurspår på alla sidor i kvällssolen. Övervägde om jag skulle stanna och gräva fram kameran men den låg i botten av packväskan så det fick vara.

Här var jag väldigt osäker på vägen, har aldrig varit här förr och inte hade jag kollat någon karta heller. Men det kändes som det borde gå att cykla som jag gjorde. Efter Norsån bestämde jag mig att ge vägen tio minuter till att svänga söderut, annars skulle jag vända. Fem sekunder efter det beslutet kom varningsskylt om korsningen som tog mig hemåt. :D

Det blev lite för kallt mot slutet, men när jag kom hem hade jag fått paket från Norvelo med Aclima ullunderställ (tack igen Jan!). Så nu kan jag garantera en snabb vår utan bakslag (Anki har dessutom garderat detta med att köpa en ny isskrapa till bilen)!

I sommar måste jag testa vägen Nyhammar > Lindesnäs > Fredriksberg hem, det är 103 km slingriga småvägar...

4 kommentarer:

Malin sa...

Jag cyklade också den vägen i somras när jag var på väg runt Väsman. Det ska finnas ett mysigt fik i Norhyttan, men det var dessvärre stängt när jag trampade förbi.

Rikard sa...

snacka om att leva drömmen =)

Johan Andersson sa...

Vad trist det där lät då..

Unknown sa...

Najs! Måste ut en sväng imorgon, börjar få abstinens! Tur man köpte skärmar till 'racern'...