torsdag 17 mars 2011

Att gå i väggen

Nu kommer ett riktigt spännande blogginlägg! ;)

Sedan i höstas har det låtit DOCK-dock-dock-dock... med ojämna mellanrum i sovrummet. Det låter som vattendropp vilket gav en del adrenalin- och ångesttillströmning första natten jag vaknade av ljudet. Kunde dock snabbt avfärda läckage och istället bilda teorin att rören till elementet expanderade och "gnisslade" mot innerväggen, flexades rören lite så slutade det låta - i vart fall tillräckligt länge för att kunna somna.

Jag provade att spraya in en ansenlig mängd silikonolja runt rören, det blev inte tyst men ljudet ändrade karaktär något.

En tid senare satte jag dit ett buntband som provisorisk lösning, det funkade fint rätt länge.




Nu hade det dock börjat låta för mycket och ofta igen så dags för ett större ingrepp. Verkar som väggen "satt sig" då tapeten är skrynklig i hörnet och de relativt stora hålen för röret inte direkt är centrerade.




Sågade upp en lucka i gipsskivan då jag såg att det var trä längre in. Samma sak där.




Kunde inte komma på någon enkel lösning på att vidga hålen i träet utan att riskera skada rören, så jag täljde upp hålen i gipsluckan och stängde igen det hela igen. Med lite tur var det mot gipsskivan som det lät.



Första natten var tyst, men det är lite beroende av utetemperaturen hur mycket det låtit så jag ropar inte hej ännu. Fast vad skönt att sova som en stock genom hela natten! Ljudet har nog stört mer än jag trott!

Ska ge mig på träet i helgen när jag har mer tid, även om det är tyst nu är det nog inte så bra om väggen trycker på rören i längden.

Inga kommentarer: