torsdag 20 oktober 2011

Chokla'!

Något nytt att nörda in på? Igår var jag på Chokladafton i ett överfyllt Lorensberga bibliotek. Far och son från Spiinor höll låda och berättade om allt från plantage till färdig choklad med en del inbakad historik. Dessutom en hel del om hur man gör praliner, verkar relativt lätt och skoj - om man nu hade tiden...

Alla foton: Harri Manni


Vi fick bland annat smaka ren rostad och krossad kakao, faktiskt riktigt mumsig och inte alls bittert som man skulle kunna tro. De rekommenderade att använda det i müsli, på sallad och liknande och med nötkaraktären kan jag verkligen föreställa mig det som en bra idé!




Råvaran till deras chokladpraliner är dessa mjölkchokladdroppar, i muffins och sockerkaka skulle de passa fint.




Efter en välbehövlig bensträckare (träsmak de-luxe) blev det lite chokladprovning. Som med ölprovning gick vi från lätt mot tung. Först ut var en vit osockrad choklad, faktiskt riktigt god för att vara en vit choklad. Inget av toksötman och inte så mycket av det feta i munnen efteråt. Sen kom två mjölkchoklader från samma italienska tillverkare, den första med 33,3% kakao och den andra med 34%. De ynka 0,7 procenten gjorde en tydlig skillnad, rätt fränt! Ingen av dessa tre känner jag något större behov av att ha hemma.




Efter en rätt god och len men samtidigt lätt tråkig Amedei bitter på 66% fick vi äran att provsmaka fyra choklader från Willie's cacao. Dessa tokhype:ade produkter kom till Sverige först i fredags så det fick väl ses som en ära om något?



Den första var Indonesian 69, sedan Peruvian 70, Madagascan 71 och sist Venezuelan 72. Nu hände det grejer i munnen! Kraftig och komplex smak på alla fyra med tydliga skillnader. Namnen kommer från var kakaon odlas och precis som med vindruvor kommer smaken mycket från jorden det växer ur. Jag kunde inte bestämma mig för om Peruvian 70 eller Madagascan 71 var godast, mer smakning är nödvändig! ;)

Ser jag i min spåkula en kombinerad choklad- och ölprovning i hemmet i framtiden?

5 kommentarer:

Såfia sa...

åhhh, ja! då får jag komma hoppas jag?

Tobbe Arnesson sa...

Min kristallkula kan inte se vilken Såfia är, men jag vet åtminstone tre Sofior (med lite olika stavning) som alltid är välkomna!

Unknown sa...

Idag köpte jag två chilipraliner, en Indonesian 69 och en Venezulean 72, den veneriska 72:an var klart godast! ;)

Tobbe Arnesson sa...

"den veneriska 72:an"? Refererar du till dig själv? ;)

Fikasvettot sa...

Skönt att det inte saknas ämnen att nörda ner sig i. :)